VIVE logoHomeWebmailService Center|

Waarmee kunnen wij helpen?

  • Instellingen e-mail programma's

    In ieder e-mail programma moeten een aantal instellingen worden gezet voordat u mail kunt ontvangen en versturen. Hieronder volgen de belangrijkste:

    Account naam:Uw volledige e-mail adres inclusief domeinnaam, dus b.v. uwnaam@haaremail.nl
    Password:Het password dat bij uw account hoort. U kunt dit trouwens wijzigen in het service center.
    Inkomende mail, POP of POP3 server:mail.vive-id.nl
    IMAP server:mail.vive-id.nl
    Uitgaande mail of SMTP server:mail.vive-id.nl

    LET OP! U kunt als uitgaande e-mail server alleen de server van VIVE invullen als u in het e-mail programma aangeeft dat de mail server authenticatie vereist. Bij Microsoft Outlook Express geeft u dat aan in de tab "Servers". Daar moet de optie "My server requires authentication" worden aangevinkt en vervolgens bij "Settings" uw volledige e-mail adres en het bijbehorende password invullen.
    Sommige internet providers blokkeren uitgaande e-mail en verplichten u die via hun mailserver te versturen. Om dit te omzeilen kunt u als SMTP-poort of TCP-poort bij de uitgaande mailserver in plaats van de standaard poort 25, poort 587 invullen.
    Krijgt u het ondanks dat niet goed aan het werk, gebruik dan de uitgaande mail server van uw internet provider.
  • Beveiliging van verkeer

    Bij het gebruik van POP/POP3 of IMAP gaan uw naam en password en e-mail in leesbare vorm over het internet. Hier hebben wij geen invloed op; zo zijn deze protocollen ooit ontworpen.
    Om te voorkomen dat personen of instanties op het internet mee kunnen lezen, raden wij u aan gebruik te maken van zogenaamde TLS/SSL-encryptie. Binnen de meeste e-mail programma's kunt u dat activeren door een vinkje aan te zetten bij de betreffende optie in de geavanceerde server-eigenschappen. Wordt er om poortnummers gevraagd, dan gebruikt u voor POP3 poort 995 en voor IMAP poort 993.
  • Bericht grootte

    In het webmail programma mag een attachment dat wordt verstuurd maximaal 16 MB groot zijn.
    De maximale grootte voor elk bericht dat kan worden verzonden of ontvangen is 20 MB.
  • Webmail programma

    Het webmail programma is bereikbaar via de menuoptie "Webmail".
    Vanaf elke PC met een internetverbinding, waar ook ter wereld, kunt u zo uw mail lezen en schrijven. De enige voorwaarde is dat de browser zogenaamde "cookies" accepteert. De verbinding tussen de browser en de server wordt via het zogenaamde SSL-protocol versleuteld, zodat "onderweg" op het internet niemand mee kan kijken.
    Binnen de web mail omgeving kunt u zelf allerlei instellingen wijzigen, kunt u extra mappen/folders aanmaken en een aantal instellingen ten aanzien van spam wijzigen. Mail in de "Trash" folder wordt na 14 dagen automatisch verwijderd.
  • Spam

    In het webmail programma of IMAP-client ziet u een folder "Spam". In deze folder wordt alle mail geplaatst die volgens het systeem spam is. De inhoud van deze folder krijgt u niet in het e-mail programma (via POP3) thuis en kunt u alleen via webmail of een IMAP-client bekijken. Doet u er niets mee, dan wordt de mail in deze folder automatisch verwijderd als 'ie 30 dagen oud is. U heeft dus steeds 30 dagen de tijd om eventueel onterecht als spam gemerkte mail alsnog te lezen. Wij raden dan ook aan regelmatig de spam folder even door te lopen.
    In het Service Center kunt u zelf de "gevoeligheid" van het spamfilter instellen en kunt u eventueel e-mail adressen en domeinen op zogenaamde whitelists en blacklists zetten.
  • Antivirus

    Wij maken gebruik van moderne antivirussoftware die zich ruim heeft bewezen. Alle e-mail die door onze systemen gaat wordt door twee anti-virus engines gescand. De database van deze software wordt twee maal per uur up-to-date gebracht. Daaraan gekoppeld hanteren wij een relatief agressief antivirusbeleid: als onze virusscanner de inhoud van een e-mail als virus aanmerkt, wordt de e-mail zonder verder bericht verwijderd door onze e-mail server.
    Het alternatief was een e-mail naar de ontvanger van de e-mail met de melding dat hij/zij een e-mail met virus had gekregen. In de praktijk leidde dit er toe dat men soms een hele reeks van dit soort meldingen kreeg en daar zit ook niemand op te wachten. Uiteindelijk hebben wij er voor gekozen helemaal geen melding meer te geven.
Algemene voorwaarden © 2020 VIVE Internet Diensten Privacy verklaring